BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, October 19, 2013

saya.... mahu.....

bismillah.....

mari betulkan niat juga.... 
biar segalanya jadi ibadah....

...saya...
mahu jadi penulis

...saya...
mahu jadi seorang guru

...saya...
mahu jadi seorang penyelidik tumbuhan

...saya...
mahu jadi seorang businesswoman

...saya...
mahu jadi kaya

...saya...
mahu jadi macam-macam watak untuk ummah

itu niatnya....

....................................................

tapi.... 
setiap yang saya impikan itu punya harga...
...masa...

saya, kamu dan kita...
tidak punya masa untuk mengejar segala impian tersebut....

tapi kita ada fikrah yang pasti dapat membantu diriku, diri kita untuk terus melangkah...
mengejar kerja yang benar-benar sesuai buat dakwah dan tarbiyah

kerja yang kita punya uang untuk bergerak 

punya masa yang fleksible untuk kerja dakwah...
kerja tarbiyah

dan paling penting....

punya masa buat keluarga nanti...
itu paling penting...
biar nanti kita punya saham yang mampu membantu ummah, 
membantu kita juga di akhirat kelak

.................................................................

uang yang banyak tapi institusi kekeluargaannya pincang juga tidak guna
cita-cita tercapai tapi akhiratnya bungkus...

juga tidak berbaloi...

...saya...
mungkin mampu mengejar segala yang diimpikan...

tapi akhiratku belum tentu...

...mari...
mencari kerjaya yang menjamin akhiratku, 
menjamin DnT kita,
menjamin keluarga kita, 
dan paling penting Allah redha...

.....................................

saban hari dihidangkan dengan persoalan-persoalan yang cukup membimbangkan...
bila mahu kerja?
mahu kerja apa?
mahu kerja di mana?
mahu jadi apa sebenarnya?
umur berapa mahu berkeluarga?

pasti hatiku juga terpalit bimbang...
bimbang saat telinga menangkap bisikan-bisikan pertanyaan yang cukup menggugah iman...

namun....

saya, harus percaya....
yakni Allah Maha Melihat segalanya....
Maha Mengetahui segala yang kita lalui bukan?
mengadulah padaNya...

memohon agar Dia beri kekuatan...
memohon agar kita tidak lari daripada perjalanan panjang ini...

tidak lari daripada fikrah yang selama ini kita junjung...

jangan...
jangan biarkan fikiran kita diracuni pemikiran-pemikiran keduniaan...
dek kerna masyarakat sekeliling ini....
saya,,,, mahu pulang ke tanah yang subur dakwah dan tarbiyahnya...
mahu pulang ke negeri yang aman dengan roh-roh kesayanganku...

...............................................

yakni...
saat hujan yang masih lebat membasahi bumi , 
ku mohon...

tempatkanku, campakkanku ya Rabbi di tanah yang subur dengan dakwah dan tarbiyah...
bumi yang aku mampu bekerja mengabdi padaMu...
sehabis baik...
tsabat...
bukan bererti sampai nafas terakhir sahaja...
tapi... terus bekerja dan bekerja untuk dakwah ini....
bukan duduk diam tanpa bekerja utk dakwah itu tsabat...
tapi..sampai Dia menjemput kita dengan syahid...

biar sukar syahid itu...
namun doakan kita semua tergolong!
syahid yang kernaNya!
bukan kerna dunia!
Allahuakbar! 


as syahid cahaya pencinta
petang yang kemendungan 
-saat bumi mengeluarkan air mata-



No comments: