BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, August 12, 2012

that Ramadhan guy ;)

bismillahirrahmaanirrahim...

ramadhan kareem ahlul jannah!

alhamdulillah alhamdulillah, ramadhan menjelang lagi, kini tinggal beberapa hari sahaja untuk 'graduate' dari bulan mulia ini...sungguh! masa yg berlalu cukup singkat...cukup pantas...ah! itu tandanya umur juga meningkat, namun belum tentu amalannya juga bertambah maju...(pandang diri ats bwh lalu bercucuran air mata)

tahun ini, ramadhan terasa cukup bermakna, terlalu indah untuk diungkapkan...setelah hampir 3 tahun dalam tarbiyah, 2 tahun dalam dakwah, tahun ini adalah antara tahun pertama aku rasakan nikmat yang tiada tolok bandingnya...

kenapa? tiada sebab lain melainkan kerana cinta Allah itu...

aku merasakan cinta Allah sedang meresapi jiwa dan kehidupanku...

ya, sejak ramadhan ini...

dalam rumah yang aku rasa penuh dengan bia'ah solehah...mereka baca quran, aku pula yang cemburu....

mereka memasak, aku juga cemburu, kerna aku tahu mereka mahu memberi mkn pada org yg berpuasa..besar pahalanya...ah! aku juga mahu! Allah melihat usahanya! aku juga mahu perhatiannya Allah pada diri...

mereka tidur sekejap, juga aku cemburu,,,kerna apa shaja yg dilakukan kalau niatnya hanya untuk Dia, pasti akan berpahala....

sejak bekerja ini, aku merasakan hampir separuh daripada umurku diambil ...masa kerja yang panjang membuatkan aku sibuk dengan pekerjaan...pagi-pagi hari lagi sudah bersama Abu Ubaidah, bertolak ke tempat kerja...mujur juga Abu Ubaidah ada...oh! my guy ;) hehe

entahlah....bukan aku tidak tahu bahawa bekerja itu juga dituntut...bekerja itu juga ibadah..cuma hati ini masih belum puas ditarbiyah mungkin...

juga mungkin kerana keinginan untuk memberi dan berkongsi sesuatu dengan org lain...bekerja di makmal dan berinteraksi bersama DNA yang pelbagai itu... bosan...DNA tiada response...tiada kta-kata manis untuk menyejukkan jiwa yang terluka...

berbeza apabila berinteraksi bersama manusia yang punya pelbagai emosi dan reaksi...walaupun bermuamalah bersama manusia itu ada kalanya memeningkan jiwa, tapi mempesona perasaannya :)

sorga dunia bagi aku, mungkin adalah dengan BGF 3019 ini (bolatan gembira firdaus) ...kalau ditanya kenikmatan yg paling agung yg pernah aku rasakan tidak lain x bukan adalah dunia tarbiyah dan dakwah ini...

mashaAllah! indahnya tarbiyah!

eh! sambung alkisah ramadhan semula, hehe...

"tarbiyah itu sepatutnya melahirkan makhluk yg luar biasa akhlaknya" -anonymous terchenta

mashaAllah! geddeBusHh~~ sepanjang ramadhan ini, terasa banyak pembersihan jiwa yang Allah mahu aku lakukan mungkin...tiap saat dan ketika dalam apa jua situasi ramadhan ini, terasa cukup memberi impak pada jiwa...pedih juga kadangkala...mungkin Dia mahu bersihkan diri ini...

bersih dari segala akhlak kotor yang bisa menutup hidayah buat makhluk lain...eh! paham ke tuu??

"dan agungkanlah Tuhanmu. dan bersihkanlah pakainamu. Dan tinggalkanlah segala perkara yang keji"   (Al-muddatsir 74 : 3-5)

"cintailah dan sayangilah manusia seadanya"

"jangan berlebihan dalam berperasaan, bimbang nanti makan diri"

benar kan?...sayang manusia itu lain dengan sayang Allah yang berganda-ganda itu....terkadang mungkin terlalu berlebihan dalam menuntut hak diri sedangkan hak org lain belum mampu dipenuhi sesempurnanya..subhanallah...malu pada Allah kan? :'(

"Dan barangsiapa mengerjakan kebajikan sedang (dia dalam keadaan beriman) maka dia tidak khuatir akan perlakuan zalim terhadapnya dan tidak (pula khuatir) akan pengurangan haknya. " (Taha 20 : 112)

cukuplah cinta Allah jadi sandaran...cukuplah Dia sebagai tempat mengadu...pedihnya, sakitnya, Allah ada penawarnya.... sweetnya Allah kan?  :)

lalu hati-hati suci, jom bersihkan diri dan jiwa dari segala kekotoran :) Allah tahu hati kita kan? pandangan Allah kan lebih utama dari manusia? lalu hati-hati usah gusar akan hakmu, Dia kan tahu? :)

Ramadhan kareem ahlul jannah insyaAllah! juga Abu Ubaidah yang berjasa ;)

p/s Abu Ubaidah is Abu Ubaidah sebab dia rongak...cik qurratua'ain terlanggar puan merah ketika pulang kerja sebulan yang lalu....eheh :P lalu xsemena-mena dapat nama tu...xpe..Abu Ubaidah inche paling kacHak di hati ;)

salam alaykum!



No comments: