BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, April 9, 2012

chenta dalam tarbiyah

Bismillahirrahmanirrahim,

Salaamun 'alaa manittaba'al huda...

Alhamdulillah alhamdulillah...telah berlalu dua hari yang cukup panjang dan penuh dengan tarbiyah daripada akhawat qawiy yang diri ini sendiri tidak sangka dapat bertemu sama makhluk Allah itu...

Secaara kasarnya, daurah kali ini lebih relax berbanding mukhayyam jundi mggu lepas...i mean, x seaktif dan secergas semasa di mukhayyam di ulu yam hari itu..hihi..of course lah bukan? ini kan daurah? bukan mukhayyam..ehee~

jujurnya, sungguh banyak kerja yang perlu di settle kan bulan ini...tapi, Allah juga yang bagi masa bukan?
kadang2 terfikir juga aku, sampai bilakah Allah mahu mengasihani diri ini untuk terus tsabat dalam jalan tarbiyah...kini aku faham tarbiyah, duduk dalam tarbiyah, berfikir ttg tarbiyah,

kadang2, risau juga memikirkan masa depan yang aku juga belum tahu kesudahannya...bimbang juga andai tulang rusuk itu bukan dari kalangan yang memahami jalan tarbiyah dan dakwah... bimbang nanti aku pula yang ditarik olehnya perlahan-lahan keluar dari jalan DnT...Allahu Allah...

sebab, hati ini rasanya masih belum teguh untuk menerima segalanya itu... masih belum kukuh untuk aku yang merubah dia yang tidak memahami...

eheh?kenapa tiba2 termasuk dalam topik ini?

sebab sejak akhir2 ini, selalu memikirkan perjalanan tarbiyahku...bimbang kalau2 futur setelah berkahwin, setelah bekerja...naudzubillah...

mungkin aku yang terlupa...

"Tidak, barangsiapa menyerahkan dirinya SEPENUHNYA kepada Allah, dan dia berbuat baik, dia mendapat pahala di sisi Tuhannya dan tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati"
 (al-baqarah 2:112)

Allah kata, menyerahkan diri sepenuhnya kepadaNya dan dia akan mendapat balasan baik dari Allah...pastinya pertolongan Allah itu bukan?

mampukah aku? terima dengan penuh lapang dada atas segala tulisan taqdir? moga diberi kekuatan ya Rabb

aku mahu cinta allah itu, tapi hati ini masih belum memberikan sepenuh cinta padaNya...lalu bagaimana? :'(

tiba2 teringat buku "Iman dan Kehidupan"- Yusuf al-Qardhawi
juga "Aku dan Ikhwanul Muslimin"- Yusuf al-Qardhawi

kalau berpeluang, antum/antunna, saya sarankan untuk baca buku tersebut..."Aku dan IM"...
cukup tersentuh dengan perjalan ceritanya...percayalah, antum pasti mengalir air mata, walaupun anda adalah raksasa gorgon yang tegar lagi sukar menangis...YAQ juga mengatakan dalam bukunya (iman dan kehidupan) bahawa iman dalam diri hamba itu akan melahirkan rasa aman..lalu, amankah anda wahai hati?

Sebenarnya, ada banyak perkara untuk aku ceritakan...memuntahkan segala perasaan dan pengalaman yang dialami sepenjang jalan tarbiyah ini...mudah-mudahan, tulang rusuk itu akan mendengar segala curhat ini, saat dia diperlukan kelak...mahu share segala pengalaman manis dalam DnT dan belajar daripadanya...biiznillah.

ahah~ cukuplah setakat ini...Allahu'alam.

with love,
ikin-
servant of Al-Bari

No comments: