BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, April 25, 2012

benarkah chenta itu untukNya?

Salaamun alaik ya ahlul jannah :)

Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah...

moga dengan tiap tenaga yang disalurkan atas papan kekunci ini membawa keredhaanNya dan bukan kemurkaanNya...

acap kali kita mendengar soal keredhaan Allah adalah matlamat seorang hamba,  bahkan kita juga menyatakannya...

acap kali manusia menyatakan dia adalah hamba tuhan, kita juga menyetujuinya...

acap kali kita melihat manusia berusaha sehabis tenaga untuk memperbaiki diri dalam tiap ujian yang mendatang baik dari segi kehidupannya mahupun pembelajarannya, bahkan kita juga sama....

namun, sudah benarkah tiap kehidupan dan detik hidup ini kita tunjangkan buat Pemilik Hari Pembalasan itu demi memperoleh keredhaanNya?

berapa banyak lagi manusia yang apabila digelar hamba tuhannya, dia akan tersenyum menandakan kebenarannya, kesahihan bahwa ya, dia adalah hamba tuhan...

Namun, berapa banyak dari manusia yang mengaku hamba tuhannya, tetapi bertindak seperti diri adalah hamba dunia? bahawa diri adalah hamba nafsu? hamba peperiksaan?

Apabila manusia dituduh sebagai hamba makanan contohnya, manusia pasti melenting mencampakkan segala barang yang ada berdekatannya, atau mungkin adegan tarik rambut sehingga botak akan terpampang di dada-dada akhbar...oh sungguh bumi kini tenat!

 Allahu Allah...

Berapa banyak lagi manusia yang berusaha sehabis tenaga, seratus percent demi mengejar pembaharuan dalam dunianya, tanpa berfikir untuk lebih meningkat dalam level ukhrawinya?

Berapa banyak di antara kita yang bersama tarbiyah, membawa dakwah, membentuk anak binaan, namun tiada apa-apa kesan pada dirinya? tiada ada apa-apa perubahan ke arah yang lebih baik?

Lalu? untuk apa tarbiyah itu untukmu duhai diri? Seharusnya apabila diri telah ditarbiyah, apabila nur-nur chenta Allah telah membasahi jiwa, pasti akan ada sesuatu kelainan dalam dirimu

Pasti akan ada sesuatu yang diri ini janggalkan kerna ketidak biasaannya...kerna itu semua bukan diriku dan dirimu yang sebenar...kerna nur-nur chenta itu telah membawa seribu satu makna yang cukup luar biasa untuk diungkapkan...satu perasaan nikmat yang cukup indah untuk dilontarkan...

itulah dianya fitrah manusia....fitrah untuk mencari kebaikan hakiki yang mana hanya islam sahaja mampu menyediakan keamanan tersebut...ya, keamanan ruhiyah...

Ayuh muhasabah diri, sejauh mana tarbiyah diri ini telah berjaya melonjakkanku dan antunna/antum ke arah yang lebih baik daripada dahulu?

Hampir 3 tahun bersama tarbiyah, terlalu banyak perkara yang mahu aku buangkan....mahu mentajarrud diri ke arah yang lebih suci dan bersih dari segala kekotoran duniawi...segala kekotoran jahiliyah yang makin hari menjadi satu norma dalam masyarakat.. biiznillah, Dia tahu apa yang tersimpan di lubuk hati...Dia pasti, pasti akan membantu hamba-hambaNya...percayalah..sebab janji Allah adalah janji yang paling benar,,,

hati, tidak cukupkah lagi janjiNya itu untuk dirimu bertajarrud? tidak cukupkah lagi segala limpahan kaseh dan chenta yang Dia berikan padamu untuk dirimu bertukar gaya sailorman yang kononnya super saiya itu?

ah! sungguh manusia mudah lupa...bukan hanya melayu yang mudah lupa...

Allahu Allah..banyak lagi kerja kita...dunia makin tenat, tapi dirimu masih tegar dengan chewing gum jahiliyah yang memakan diri? masih ragu-ragu pada Dia Yang Maha Kuasa?

tiap hari bersyahadah, namun sudahkah kau laksanakan janji yang kau taburkan? oh princess Q~

adakah syahadahmu itu hanya menanam janji di tepi bibir? menanam gula yang tidak pernah ada hasilnya?

Moga aku tergolong dalam golongan yang diberi petunjuk Ya Rabb.

"Sesungguhnya makhluk bergerak yang bernyawa yang paling buruk dalam pandangan Allah adalah mereka yang tuli dan bisu (tidak mendengar dan memahami kebenaran) iaitu org2 yang tidak mengerti" 
(al-anfal 8:22)

wallahu'alam.

ikin-
yang menanti syahid insyaAllah





No comments: