BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, March 5, 2012

curhat....

Bismillahirrahmanirrahim...

segala puji bagi Allah yang telah menutup segala keaibanku dan dosa-dosaku yang lalu..
Saat ini, aku bimbang melihat diri sendiri...bimbang pada jalan yang aku tempuhi kini...
Bukanlah aku ragu, tapi hati ini yang terasa sesuatu kekurangan...mungkin aku yang jauh dariNya...
terasa mahu menangis tapi air matanya tidak keluar...hanya bergenang di tepian mata...
entah...tiba-tiba sahaja terfikir, mungkinkah hati ini sedang mengeras? Allah...naudzubillah...
mungkinkah juga aku yang kurang sensitif? kurang tersentuh lagi dengan tarbiyah Yang Khalik?
Moga diberi kekuatan ya Allah....sungguh, aku bimbang...

Semakin lama melalui jalan dakwah dan tarbiyah, terasa semakin padat dengan aktiviti...kalau dahulunya masih ada banyak hujung minggu untuk berfoya-foya, tapi kini tiada lagi...sungguh, pada mulanya, mujahadah untuk meninggalkan segala habit zaman jahiliyah itu sukar....cukup perit...sehingga pernah merindui untuk kembali ke zaman lampau...Allahu Allah....dimanakah taqwaku tika ini?

andai hati pernah tersungkur di jalan-jalan kotor, tariklah aku....nasihatilah aku...basuhlah kembali hati ini
jangan biarkan hati ini terus menikmati sisa-sisa umur dengan lagha...menghabiskan masa walau sesaat untuk keseronokan dunia yg hanya membawaku ke jalan yang tidak Kau redhai...

Entahlah...aku melihat dunia kini makin sempit,.,,,makin terasa kurangnya masa untuk berkongsi nikmat yang Dia berikan ini....walhal, hati ini sungguh mahu berkongsi  segala nikmat yg telah Dia anugerahkan pada mereka..mungkinkah aku yang telah jemu? mungkinkah aku yang kotor hati?....mungkin juga kerana  masaku yang terhad....ilmu ku juga perlu ditingkat...pertuturan ku juga perlu diasah supaya mereka lebih memahami...Allah...sungguh terasa beratnya dakwah ini...hari-hari mendatang yang terasa lelah, cukup mentarbiyah diri...bahkan membuatkan aku berfikir tentang kuatnya mujahadah pakcik dan makcik lain yang telah menghabiskan 30-40 tahun dalam dunia dakwah dan tarbiyah...Allah...bukan mudah...

Aku bimbang....bimbang kerana khilafku, kelemahanku, mutarabbi ku itu tidak jelas pada ilmu yang disampaikan, dan  fikrah yang didambakan untuk melekat di hatinya, yang akhirnya membuahkan amal dan taghyir (perubahan) itu tidak terbumi di lubuk jiwa mereka.. Ya Allah...sungguh, engkau yang mentarbiyah mereka...aku hanya hambaMu yang lemah, hanya merancang dan berkongsi nikmat yang kau limpahkan ini kepada mereka...seolah-olah diri ini merasakan akulah yang mentarbiyah mereka? ahah..tidak! sungguh tarbiyah itu adalah dariMu, sungguh tiada yang lain yang lebih berhak melainkanMu...

No comments: