BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, May 25, 2010

Siapakah Kita???

Assalamua'laikum...

Kongsi usrah jom? =)
sebelum tu, aku b'syukur pd Allah sebab masih beri kasih sayangNya pada aku untuk terima kebaikan dariNya...alhamdulillah...ya Allah, besarnye kasih sayangMu...
Hari ni tengok surah Al-Israa (61-72)

"Dan (ingatlah), ketika kami berfirman kpd para malaikat, "Sujudlah kamu kpd Adam," lalu mereka sujud, kecuali iblis. Ia (iblis) berkata , "Apakah aku harus sujud kpd orang yang Engkau ciptakan drpd tanah?"(17:61)

B'dsarkan ayat nih, memg memg jelas, betapa syaitan itu sombong akan asal-usul penciptaanya...
yela, cuba tgok,,,manusia d'ciptakan drpd tanah...manakala syaitan d'ciptakan dari api...
bukankah sifat api akan tetap naik ke atas walau dia dijatuhkan/ditumbangkan...cthnya, api yang dipasang kat lilin tuh, walaupun lilin tuh diterbalikkan, tapi api tuh xkan mengikut arah lilin yg turun ke bawah...
tapi, api akan menyala-nyala ke atas...macam tulah juga sifat syaitan...yg x mahu tnduk dan patuh pada perintah Allah agar tunduk pada Adam.

Kita sbg manusia pun kena sedar...bahawa manusia ni sgt tinggi darjatnya...btol x?
manusia diciptakan atas dua tujuan...

1) sbgai khalifah( 2;30)
2) utk beribadah padaNya (51:56-58)

tapi...bkn senang jadi manusia nih...

"Sesungguhnya Kami tlh menawarkan amanat kepada langit dan gunung2 tetapi semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir untuk melaksanakannya(berat) lalu dipikullah oleh manusia. Sungguh , manusia itu sangat zalim dan bodoh" (33:72)

Ingat senang k kerja khalifah ni? susah...dan kalau kita rasa tugas nih...kadang2 rasa nk 'tidur awal'
sbb kalau tidur awal, kurang la dosa yg kita buat...btol x? tp...kita msti nk pjg umur..btol x??
sbb nk la rasa pergi umrah, haji, dan mcm2 lagi...hmmm...entahla...
tingginya darjat seorang khalifah...cuma kita yang x sedar...tgoklah...malaikat dan syaitan dah diciptakan lebih awal drpd manusia...tapi Allah beri darjat yang tinggi ini pd kita...
tapi, darjat yang tinggi tanpa tingginya amal dan tanggungjawab kita pada Dia...siapakah kita??

" Sesungguhnya terhadap hamba2Ku, engkau(iblis)tidaklah dapat berkuasa atas mereka. Dan cukuplah Tuhanmu sbgai penjaga" (17:65)


subhanallah...tgokla...betapa Allah kasih pada hamba2Nya yg b'iman...bahawa Allah akan m'jaga kita andai kita patuh padaNya...ye, memg x dinafikan,,,manusia ad iman yang turun dan naik...
kadang2, kita rasa lost dari Allah...rasa seperti ditinggalkan....lonely...dan mcm2 istilah lagi utk gmbrkn betapa  dahsyatnya kita ketika turunnya iman...
tapi ingatlah, Allah akan dekat kpd kita andai kita mendekatkan diri padaNya...
kasih sayang Allah b'beza...sgt b'beza dgn kasih sayang manusia yang lebih mementingkan balasan dan sbgainya...kasih sayang Dia kekal...dan d'kurniakan utk sesiapa yg dikehendakiNya...


Mudah2an kita adalah antara yang terpilih untuk mndapat kebaikan dariNya..amin =)
sbb Allah x rugi pape pun andai kita ingkar padaNya...tapi...kita yg rugi...
uhibbukum fillah..=)



No comments: