BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, May 15, 2010

Mari duduk sejenak kita menambah iman 2.....



Alhamdulillah...hari ni ad mknan utk rohani...hihihi...mknan jasmani dah belambak2...rohani??
uhuhuk...bru dpt hari nih...walau pepun, hari ni sgt best!! muahaha...
ok2 xmau cter psal tu dulu...kte share mknan rohani dulu ok?? =)

hari ni x bnyk input sgt...sbb start tadi pun agak lmbt dah....bkn sbb dtg lmbt k pe...tp sbb tuan rumah kasi mknan jasmani...jap, tau k mknan jasmani n rohani tuh pe??hihihi =)
mknan rohani= ubat hati(cth: usrah)
mknan jasmani= mknan yg smpi ke perut akhirnye(cth: laksa...hihi)

usrah kali ni bermula dgn bacaan surah an-Najm..(yang menerangi/bintang).
dalam surah nih, ak plg ske ayat 

'Dan bahawa manusia hanya memperoleh apa yang telah diusahakannya. Dan sesungguhnya usahanya kelak akan diperlihatkan (kepadanya). Kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna. Dan sesungguhnya kepada Tuhanmulah kesudahannya (segala sesuatu). Dan sesungguhnya Dialah yang menjadikan org tertawa dan menangis' (53:39-43)

hihihi...mlz nk ulas pjg...tp best kn ayat nih?? =) kte nanges pun Allah yang tetapkan...
wah!! air mata berharga tuh!! ahakZS!!
ada dua hadith nk share skit....=)

Hadith 6

"Sesungguhnya yang halal itu telah jelas dan yang haram pun telah jelas. Sedangkan diantaranya ada masalah yang samar2 (syubhat) yang kebanyakannya manusia tidak mengetahui (hukumnya). Barangsiapa yang menghindari samar2, maka ia telah membersihkan agama dan kehormatannya. Barangsiapa yang jatuh ke dalam yang samar2 maka ia telah jatuh ke dalam perkara yang haram. Seperti pengembala yang berada dekat pagar (milik org lain) ;dikhuatirkan ia akan msuk ke dalamnya.
Ketahuilah bahawa setiap raja memiliki pagar(aturan).Ketahuilah, bahawa pagar Allah adalah larangan2Nya. Ketahuilah, bahawa di dalam jasad manusia terdapat segumpal daging. Jika ia baik, maka baik pula seluruh jasadnya, dan jika ia rusak, maka rusak pula seluruh jasadnya. Ketahuilah bahwa segumpal daging itu adalah hati. "( h.r.Bukhari dan Muslim)


sabda Rasulullah, " Tidak boleh ditolak qadar Allah melainkan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan berbuat baik kepada ibu bapa"
(h.r.Hakim, Ibnu Hibban dan Tarmizi)


subhanallah, buat baik dgn ibu bapa pun boleh pjgkn umur? so? jom rmai2!! hehe ^^,




sbnarnye hari nih best sbb dpt g psar mlm!! wahh!!1st time ok??kat smenyeh la... hihihi...sgt best! sbb ad mcm2...
uhuhuk....da lme x mkn laksa...tp nk mkn samosa gak...n jagung bakar..wahh!! muahaha..adeyHh...
seb bek masih waras...bli laksa ngan jagung jewk...samosa len kali ah..=)
tp plg best sbb dpt bli kasut!! cute sgt!! muahaha...ngan stokin belang2...warna ungu!!  hehehe...
ijau, itam, merah da ad...so amek ungu ah...nk pkai sok...waHh!! smangat nih!! haha hehe hoho ^^,
ok2...da mlm da...mau tito...isnin ad exam...doakan eh? huhu~ papai...salam...

2 comments:

ayong~ said...

tumpang lalu...

cikchem said...

uhukuhuk...lalu le...^^,