BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, May 11, 2010

kita dimiliki...bukan memiliki...

Assalamualaikum...

i just receive a sad news, regarding a fren of mine...
she'll going to another university outside the country...she'll going to Egypt...yeah, i am happy for her as she'll going to go further in medical course, as what her parents wish...insyaAllah...
but at the same time, i feel so lonely, so sad, as i' ll nver meet her again....huhu~
we are not a closed fren actually, but i believe, we have bond...yeah, like what we learn in CHEMISTRY!
waa~ definitely, i' l miss u my dear fren,
hopefully, you are also the same...:(
b4 that, i have a poem 4 u...yeah, mybe u'l nver read this, but at least, i feel relieved after writing my feeling here...


Sahabatku,
Setiap kali permulaan, pasti ada akhirnya...
Setiap kali ada awal pasti ada penghujungnya...

Begitu juga,
Setiap kali ada hari, pasti ada yang menanti...
Setiap kali ada minggu, pasti ada yang menunggu...
Setiap kali ada bulan, pasti ada yang akan berdepan...
Setiap kali ada tahun, pasti ada yang berpohon...

Yang pasti itu...
Adalah janji Ilahi yang tiada siapa ketahui isinya...
~(Diari Sufi)~ 

~dedicated to Maizatul Shamimi, Athirah and my Egypt fren~

tika ini, ada satu ungkapan yang bermain di fikiranku, dari buku saifulislam-Aku Terima Nikahnya2...
iaitu, apabila penulis membicarakan tentang novel Ayat2 Cinta...ketika fahri ditangkap polis atas tduhan merogol seorg gadis yg juga tggal berjiran dgannya ...
plot ni sgt berharga sbb ia mnceritakan bahawa ujian Allah dtg dalam pelbagai bentuk...
dalam kes Fahri (ayat2 cinta) ini, manakan mungkin seorg lelaki yang alim dan sempurna spt Fahri akan melakukan perbuatan terkutuk itu...tapi seorg professor yg juga ditahan di penjara bersama Fahri menyedarkannya bahawa, tika itu, Allah sebenarnya sedang menguji Fahri...kerana..

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata : 'kami beriman' , sedang mereka tidak diuji?"( Al-Ankabut:2)

Si professor menyatakan..."sebenarnya Allah sedang berbicara dgnmu..(Fahri)...
Bicara utk menyedarkanmu bahawa hati harus berasa puas krn mengikhlaskan diri sbg hamba kpdNya. Bahawa sebaik manapun ibadah kamu(Fahri) tanpa JIWA HAMBA, segalanya tidak bermakna."

HAMBA sentiasa sedar dirinya dimiliki dan tidak memiliki.
HAMBA sentiasa sedar dirinya sentiasa layak diuji.
HAMBA sentiasa sedar bahawa lahirnya dia adalah hanya untik DIA....

ungkapan inilah yg menyejukkan hati tika mengetahui berita nih...sgt sdeyh..smpi bce bio pun rse cm x bce...
adeyHH...ye, ak sedar, persahabatan itu bukan milik ak selamanye..ak hanya peminjam..
sementara shj...sampi masa, ak harus pulangkannya pd yg berhak...
wallahua'alam....

2 comments:

Mirull Leonhart al-Feraqi said...

klau dlm ujian(test), ujian tu menguji sejauh mne kite blaja mse lecture... sme ade kte btol2 blaja mse lecture atau tido je(adeyh... terase plak.. haha)... klau ujian dlm menuju redhaNya... ujian itu mengetest(rootword drpd test) seseorng sama ada ikhlas atau tidak...

cikchem said...

hehe...btol2...hidup bkn stakat dlm akademik je...btol x?ad mcm2 bnda kne fikir...tp ape yg pnting...sntiasa mencari keredhaan Allah dlm ape jua bnda kte wat..