BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, April 27, 2010

Apa khabar Iman??

Assalamualaikum...."apa khabar iman?" kata2 yg pling ak suka dari bibir seorg kakak yg juga pelajar 
New Zealand...Subhanallah...cahaya Allah memg kat mana2 je...ak memg x sangka kakak tuh mcm tuh rupanya...iman pun kena tanya khabar ye?itulah yg ak fikir masa dia ckp kat ak...huhu~ jahilnya ak!!

bukan apa...sebenarnya tanggapan pertama ak pd pelajar2 yg belajar di luar negara ni agak buruk pada mulanya...
ye la, bagi ak, duduk negara sendiri pun org kita boleh 
jadi sesat dari jalanNya...inikan duduk kat negara asing....
TAPI....
tanggapan ak terhadap kakak2 yg ak jmpa masa ISK hari tu memg btol2 salah...
mereka jauh lebih baik dr kami, pelajar2 Malaysia....yg nampak gah dgn status seorg muslim, tp....
indah nama dari rupa....
mereka lebih kuat dan lebih utuh pegangannya dari kami....kerdil sungguh aku rasa...
rasa nak menyorok pun ada...hehhe..tapi nk nyorok kat mane ye??adeYhh...


tapi...itulah sebenarnya hikmah yg Allah nk tnjuk...malu x kita bila kita sbg seorg muslim, yg tggal di negara yg mnjadikan Islam sbg agama rasmi tapi....tidak menjalankan peraturan sbg seorg muslim....
hmm...
pnatnye bebel....ok2...nk bukak tajuk psal usrah tadi...
nk tau x??ok...dok diam2 eh??hehehe...ok...tadi bincang pasal surah yg diturunkan slpas surah ad-dhuha...
surah ape tuh??teka2....hehhe...surah al-insyirah....surah nih sbnarnye sgt dekat dgn kita...
tambah2 lagi tyme nak exam nih...waRggHHh!! ketakutan tahap maksima.....hehehe...
surah nih menceritakan ttg beban nabi Muhammad s.a.w yg telah Allah ringankan...dan bagaimana Allah menyuruh hamba2Nya sentiasa berharap padaNya...ayat nih bkan bermakna x perlu berusaha...
maksudnya dalam konteks kita sbg pelajar nih, usaha utk stadi sgt penting....sbb usaha kita pasti dibalas oleh Allah dgn balasan yg setimpalnya....tapi...bila Allah x kasi apa yg kita rasa kita patut dapat tuh, sbg seorg muslim, kita sepatutnya redha dgn ketentuanNya dan sntiasa bersangka baik pada Allah...
sbb ....semua bnda yg Allah tentukan ada hikmah dan sebabnya....
cuma manusia yg x nmpak apa hikmahnya....
bnda nih juga ada kaitannya dengan iman kita...sabarkah kita andai apa yg dihajati tidak tercapai?
mampukah kita menahan kesukaran menghadapi kegagalan itu??tapi....Allah ad jawapannya..
"Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan" (94:6,7)


ok2...da tyme nk tdo...wanna stadi some more n sleep!!! hehehe....
jazakAllahikhair! 

No comments: